انواع پروژکتور نوری

پروژکتورها متشکل شده از نوعی منبع نوری، یک محفظه و روکش هستند که در بسیاری از آن‎ها استارتر و کاسه انعکاس نور هم وجود دارد. پروژکتور نوری در مدل‎‌های مختلفی طراحی و تولید می‌شوند که می‌‎توانند در فضاهای خارجی و داخلی، نور و روشنایی را به خوبی تامین کنند که اغلب از برق تغذیه می‌‎کنند. اما برخی دیگر از این پروژکتورها مجهز به باتری‌های خورشیدی هستند که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند. انواع پروژکتور نوری از نظر شکل ظاهری عبارت‌اند از:

✅ پروژکتورهای سقفی

✅ پروژکتورهای دیواری

✅ پروژکتورهای گرد

اما دسته بندی پروژکتورها بر اساس نوع لامپ به صورت زیر است:

✅ پروژکتورهای SMD

✅ پروژکتورهای COB

✅ پروژکتورهای LED

✅ پروژکتورهای گازی

✅ پروژکتورهای وال واشر

✅ پروژکتورهای خورشیدی

✅ پروژکتورهای ضد آب

✅ پروژکتورهای ضد انفجار

پرطرفدارترین مدل های پروژکتور نوری

✔️ پروژکتور سقفی 

همان گونه که از نام این نورافکن‌ها مشخص است روی سقف نصب می‌‎شوند. نوری که از این نورافکن ساطع می‌شود به صورت عمودی است در واقع این المان نورپردازی را به کمک پیچ به سقف متصل می‌کنند. توجه کنید که این مدل پروژکتورها را در سقف‌های بلند مورد استفاده قرار می‌دهند.

✔️ پروژکتور دیواری 

این نوع پروژکتور هم روی دیوار نصب و اجرا می‌شود که می‌توان ارتفاع نوری آن را تنظیم کرد. در واقع پروژکتورهای دیواری را می‌‎توان در ارتفاعات مختلف نصب کرد و فضای مورد نظر را به خوبی روشن کرد. اصولا نورافکن‌های سایز کوچک گزینه مناسبی برای نماهای ساختمان هستند.

✔️ پروژکتور گرد

شکل ظاهری و سطح مقطع این مدل پروژکتورها گرد و دایره‌‎ای شکل است معمولا این مدل پروژکتورها را در دو گروه دسته بندی می‌کنند، نوع اول چراغ‌های سقفی گرد هستند و نوع دوم پروژکتورهای شیپوری هستند که می‎‌توانند لامپ‌های LED یا لامپ‌های گازی را برای آن‎ها استفاده کرد. با استفاده از این پروژکتورها می‌‎توانید که نورپردازی منحصر به فردی داشته باشید.

انواع پروژکتور نوری

پروژکتور وال واشر

این مدل پروژکتورها به نورافکن نما هم معروف هستند، که معمولا با تعدادی لامپ که در اندازه و توان‌های مختلفی کنار هم قرار گرفته‌‎اند، تشکیل شده‌اند. اگر به این والواشرهای نما دقت کنید می‎‌بینید که به صورت نواری هستند که در مکان‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‎‌گیرند؛ برای مثال در نماهای داخلی و خارجی ساختمان‌ها، گالری نقاشی‌ها، نمای خارجی مکان‌های تاریخی و … به عنوان المانی تزئینی و نورپردازی مورد استفاده قرار می‎‌گیرند. لازم است بدانید که یک مدل نورافکن خارجی همان چراغ‌های دفنی هستند که داخل استخر و زمین استفاده می‌‎شوند.

برخی از مزیت‌‎هایی که در این مدل پروژکتورها دیده می‎‌شود این است که کیفیت نور بالایی دارند، کاهش هزینه‌های زیبا سازی را در پی دارد، از مقاومت بالایی برخوردارند و همچنین نصب راحتی دارند، می‎‌توان آن‎ها را کنترل نمود و در برابر ضربه و بسیاری از عوامل خارجی مقاوم هستند. از جمله انواع پروژکتورهای وال واشر می‌‎توان به پروژکتور آبشاری، RGB نما، پرچمی و … اشاره کرد. این والواشرها در توان‎‌ها، رنگ‌‎ها و مصارف مختلفی تولید می‎‌شوند و در عین حال طول عمر بالایی دارند. یک قابلیت منحصر به فردی که در وال واشرها دیده می‌‎شود این است که به صورت تک رنگ و هفت رنگ طراحی و تولید می‎‌شوند و می‌‎توان نوع هفت رنگ آن را با ریموت کنترل کرد.

پروژکتور گازی

در مکان‌هایی که فضا محدود است اما به مصرف بالایی احتیاج دارند، از پروژکتورهای گازی استفاده می‌کنند؛ برای مثال می‌توان به تئاتر، انبار، سینما و … اشاره کرد. در این مدل پروژکتور به منظور روشن شدن از یک ترانس یا استارتر استفاده می‌کنند و یک لامپ جداگانه درون آن‎ها نصب شده است پروژکتورهای گازی به نوبه خود به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

✔️بخار سدیم: اساسا این نورافکن را در مکان‌های شلوغ مورد استفاده قرار نمی‌دهند، چرا که اشعه‌‎های آن سمی هستند و برای انسان مضر می‌باشند. در هنگام روشن کردن این پروژکتورها تاخیر مشاهده می‌شود یعنی تا به صورت کامل روشن شود، به زمان احتیاج دارد. با توجه به شرایط آب و هوایی و توان مصرغفی که دارند می‌‎توان گفت که 1 الی 2 سال به خوبی عمر می‌کنند. رنگ این محصول زرد است که می‌توانید آن را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید.

✔️بخار جیوه: این مدل پروژکتور هم برای روشن شدن به زمان احتیاج دارد. فراموش نکنید که طول عمر این پروژکتورها با توجه به تعداد مرتبه خاموش و روشن کردن، کم می‌‎شود نور این چراغ به رنگ سفید است که در تمام جهات قابل انتشار است.
یک مدل دیگر پروژکتور وجود دارد که لامپ‌های گازی خیاری در ساختار آن‌ها دیده می‌شود اصطلاحا به این نورافکن‌ها پروژکتور خیاری می‌گویند؛ که مصرف انرژی بالایی هم دارند.

با یک نورپردازی حرفه ای زیبایی ساختمان خود را دو چندان کنید! وال واشر نما

انواع پروژکتور LED

پروژکتور LED

نور تولید شده از این مدل پروژکتور بسیار با کیفیت است و معمولا نور را در رنگ‌های مختلفی تولید می‌کنند. اساسا این پروژکتورها مصرف انرژی پایینی دارند به همین دلیل بسیار مورد استقبال مشتری قرار می‌‎گیرد. یکی از مهم‎ترین کاربردهایی که برای پروژکتورهای ال ای دی مشاهده می‌شود، روشنایی محیط و نمای ساختمان است. می‌توان گفت طول عمر و ماندگاری که برای این نورافکن دیده می‌شود بسیار بالا است یعنی حدود بیشتر از 10000 ساعت می‌‎تواند شما را همراهی کند. سرعت روشن شدن این نوع پروژکتور بالا است یعنی با فشار دادن کلید لامپ با تاخیر روشن نمی‌شود.

توجه کنید که دو پروژکتور ال ای دی و اس ام دی به علت تولید حرارت کم، توان بالایی که دارند، تنوع رنگی و … از مصرف انرژی بالاتری نسبت به سایر پروژکتورها برخوردار هستند. این مدل پروژکتور را می‌توانید در هر رنگی که و یا لنزی که می‌خواهید سفارش دهید ناگفته نماند که این محصول به دو صورت خانگی و صنعتی تولید می‌شود؛ که نوع صنعتی این نورافکن از استانداردهای بسیار خاصی برخوردار است که نوع خانگی یا فروشگاهی آن‎ها را ندارد.

پروژکتور COB

لامپی که در ساختار پروژکتور COB استفاده شده است نسبت به سایر پروژکتورها، نور را در مساحت‌ها و فضاهای بزرگ‎تر منتشر می‌کند. این قابلیت با توجه به چیدمان فشرده چراغ‌های COB که به شکل چیپ‌هایی روی یک برد تعبیه شده‌‎اند، امکان پذیر شده است این مدل نور افکن هم از شدت نور بالایی برخوردار است. ویژگی‎ خوبی که در این نورافکن دیده می‌شود این است که در مصرف انرژی نسبت به سایر نورافکن‌ها از راندمان بالایی برخوردار است. یکی دیگر از مزیت‌های این مدل نورافکن این است که گرمای بسیار کمتری هم تولید می‌‎کند و در عین حال کیفیت نور تولید شده آن بسیار بالا است با توجه به ویژگی‌های خوب این پروژکتور می‌‎توان گفت که از ماندگاری و طول عمر بالایی بهره می‌‎برد.

پروژکتور نوری SMD

پروژکتور SMD

معمولا در مکان‌ها و فضاهای بزرگ از پروژکتورهای اس ام دی استفاده می‌شود چرا که زاویه تابش آن‎ها بسیار زیاد است. از آن جایی که زاویه تابش این مدل پروژکتور بسیار زیاد است، این مدل چراغ خارجی به منظور روشن کردن تابلوها مورد استفاده قرار می‌گیرد. قابلیتی که در این نورافکن دیده می‌‎شود این است که بدون ایجاد کردن سایه روشن، نور پراکنده‎ای را ایجاد کند. پروژکتور SMD معمولا دارای درجه حفاظت یا همان IP65 است یعنی این که در مکاهایی که در معرض گرد و غبار یا آب هستند، آن‎ها را با خیالی راحت می‌توان مورد استفاده قرار داد.

این نورافکن بی‎نظیر میزان نور زیاد را با قدرت بالایی در محیط مورد نظر منتشر می‌کند. از جمله مزیتی که برای این پروژکتور می‌توان نام برد طول عمر و ماندگاری بالا است، یعنی این که می‌تواند حدود 50 هزار ساعت کار کند. نوری که توسط پروژکتورهای SMD تولید می‌شود بسیار مشابه نور طبیعی است با این تفاوت که فاقد دو اشعه مادون قرمز و فرابنفش است. در حالت کلی پروژکتورهای ال ای دی و اس ام دی را می‌توان به صورت مستقیم به برق 220 ولت متصل کرد.

سخن نهایی

بهتر است که برای خرید یک پروژکتور مناسب، اطلاعات کافی راجع به انواع آن داشته باشید و حتما از فروشگاه‌های معتبر آن‎ها را تهیه و خریداری کنید. یکی از معتبرترین فروشگاه‌ها، فروشگاه سورولنز است، که می‌توانید انواع پروژکتور نوری را با هر توان و مصرفی، با قیمت بسیار مناسب و کیفیتی برتر تهیه و خریداری کنید.

📝 امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد نظرات و تجربیات خود را از خواندن این مقاله از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید . 📝

بروزرسانی 29.09.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *