لامپ ادیسونی یا فیلامنتی از جمله لامپ هایی است که دارای رشته کربنی است. در اصطلاح عام آن ها را تحت عنوان لامپ های قدیمی یا نوستالژیک می شناسند. این لامپ ها در طرح و مدل و شکل های مختلفی تولید شده است و برای موارد مختلف تزئینی و نورپردازی و دکوری مناسب است. لامپ فلامنتی یا ادیسونی قیمت مناسبی دارد و میزان گرمای کمی تولید می‌کنند. برخی به صورت آویز و برخی به صورت پایه دار و دفن در زمین هستند. نصب و راه اندازی ساده ای دارند و نیاز به تخصص خاص نمی‌باشد.

تاریخچه لامپ ادیسونی

تاریخچه تولید و ابداع لامپ ادیسونی به چندین سال پیش باز می‌گردد. این لامپ ها رفته رفته توسط دانشمندان جهان توسعه داده شد تا مرغوب ترین و مدرن ترین مدل آن ها امروزه وارد بازار شده است.

در سال 1835، اولین لامپ ادیسونی یا فیلامنتی با نور ثابت الکتریکی رونمایی شد و تا 40 سال پس از آن، دانشمندان سراسر جهان روی لامپ رشته ای کار کردند. این لامپ ها توسط رشته (قسمتی از لامپ که با جریان الکتریکی گرم می شود) کار می‌کنند. اتمسفر لامپ که معمولا از هوا یا گاز بی اثر شده نئون باشد با بخار تنگستن ترکیب شده و روشنایی تولید می‌کند. این لامپ های اولیه دارای معایب بزرگی مانند موارد زیر بودند:

لذا ادیسون و همکارانش در Menlo Park سعی کردند معایب این لامپ ها را برطرف کنند. لذا آنها بر روی بهبود رشته تمرکز کردند. ابتدا رشته ای از کربن و سپس پلاتین را آزمایش کردند. قبل از انتخاب قطعی یک رشته کربنی به عنوان رشته در فلامپ فیلامتی تا اکتبر 1879، تیم ادیسون یک لامپ با رشته ای کربن از نخ پنبه بدون روکش تولید کردند که می توانست 14.5 ساعت دوام بیاورد.

لامپ ادیسونی

آنها آزمایش رشته را ادامه دادند تا اینکه لامپی از جنس بامبو یافتند که طول عمر لامپ های ادیسون را تا 1200 ساعت افزایش می‌داد. این رشته برای 10 سال پس از آن به عنوان استاندارد لامپ ادیسون ثبت شد. ادیسون همچنین پیشرفت های دیگری را در لامپ انجام داد، از جمله ایجاد یک پمپ خلاء بهتر برای حذف کامل هوا از لامپ و توسعه پیچ ادیسون (که در حال حاضر اتصالات سوکت استاندارد لامپ ها است). ادیسون تکنولوژی نورپردازی خود را بر اساس سیستم روشنایی گازی موجود مدل سازی کرد.

لذا رفته رفته به پیشبرد علم و توسعه و آزمون و خطاهای متعدد لامپ هایی تولید شد که کاملا بی نقص و مدرن و دارای ظاهری زیبا بودند و امروزه از آن برای موارد مختلفی استفاده می‌کنیم.

انواع لامپ ادیسونی

لامپ های ادیسونی انواع مختلفی دارند و از نظر شکل ظاهری به دسته های زیر تقسیم می‌شوند:

 

لامپ فیلامنتی

کاربرد 

کاربرد این نوع لامپ شامل موارد بسیاری بوده است. این نوع لامپ به صورت دکوری در انواع فروشگاه ها، کافی شاپ و محیط های فرهنگی و علمی استفاده می‌شود. برخی دوست دارند از لامپ ادیسونی برای روشنایی و نورپردازی استفاده کنند. در این صورت از لامپ ادیسونی با رنگ مهتابی و سفید و عسلی استقبال می‌شود.

یکی از مهم ترین کاربرد این لامپ، استفاده در تزئینات می باشد. به سبب داشتن تنوع رنگ، طراحی و ابعاد برای زیبا سازی محیط رستوران هاف باغ تالار ها و منازل مسکونی و سایر مکان های تاریخی و بناهای مختلف از آن بیشتر استفاده می‌شود.

مزایا

از جمله مزایای لامپ فیلامنتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

در این مقاله راجع لامپ فیلامنتی یا ادیسونی و انواع و کاربرد آن ها توضیحات مفصلی داده شد. امیدواریم این مقاله مورد رضایت و پسند شما واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *