نصب چراغ استخری

نصب چراغ استخری

نصب چراغ استخری : چراغ استخری به عنوان یکی از انواع روشنایی‌هایی به شمار می‌آید که اگر در محیط وجود داشته باشند فضاهایی از جمله حوض‌ها و استخرها جذابیت و زیبایی آنها تا حد قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. در حقیقت این چراغ‌ها نه تنها به تامین کردن روشنایی کمک می‌کنند بلکه استفاده از آنها باعث مدرن و زیبا به نظر رسیدن فضا نیز خواهد شد. برای حیاط خانه‌ها و وبلاها یا باغ ‌هایی که دارای استخر می‌باشند می‌توان این چراغ‌ها را مورد استفاده قرار داد و از این طریق شرایط را جهت شنا کردن در شب نیز فراهم نمود.

از طرفی دیگر با استفاده از چراغ‌های استخری یا آبنما ترکیبی بی نظیر از آب و نور به وجود می‌آید. اگر خودتان می‌خواهید رنگ نور چراغ‌ها را برای نورپردازی و طراحی دکوراسیون استخر خود انتخاب نمایید به کار بردن رنگ‌های ملایم و پرانرژی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. از نکات اصلی و مهم در مورد استفاده از چراغ‌های استخری می‌توان به زمان نصب و چگونگی انجام آن اشاره کرد. محل نصب آنها در درون آب بوده و این کار را باید با دقت بسیار بالا انجام داد. توصیه می‌شود هنگام ساختن استخر یا بازسازی آن برای نصب چراغ اقدام کنید.

محاسبه تعداد چراغ مورد نیاز استخر

زمانی که کارفرمایان برای ساخت استخر یا بازسازی آن اقدام کرده و یا طرح پروژه را مشاهده می‌کنند یکی از موضوعاتی که همیشه مورد توجه آنها قرار می‌گیرد روشنایی فضای استخر و نصب چراغ استخری می‌باشد. چرا که استاندارد بودن میزان روشنایی استخر به ویژه استخرهای روباز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. عوامل مختلفی هستند که با توجه به آنها چراغ مورد نیاز جهت روشنایی مطلوب استخر محاسبه می‌شود. به طور معمول فرمول خاصی نیست که از طریق آن تعداد چراغ استخری مورد نیاز به دست آید. ولی براساس تجربه می‌توان گفت نور چراغ هالوژن که برای هر متر مربع سطح استخر مورد نیاز است برابر با 5.4 وات می‌باشد. لازم به ذکر است که چراغ‌های ال ای دی چیزی حدود 3 الی 5 برابر چراغ‌های هالوژن بازدهی دارند. از این رو هنگامی که نورپردازی فضای استخر انجام می‌شود چراغ‌های ال ای دی کمتری در مقایسه با چراغ‌های هالوژن مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

نصب چراغ استخری

نحوه جانمایی چراغ در استخر

یکی از بهترین و مناسب ترین موارد جهت نورپردازی و تامین روشنایی فضای استخر نصب چراغ استخری می‌باشد. ولی برای اینکه از این چراغ‌ها استفاده نمایید و بیشترین بهره را از آنها ببرید می‌بایست یک سری نکات را در زمان نصب چراغ استخری رعایت کنید. لازم به ذکر است میزان نور چراغی که در استخر می‌تابد به نوع چراغ به کار رفته و همچنین مقدار بازتاب آن در استخر وابسته می‌باشد. برای هر یک از چراغ‌های ال ای دی در استخر باید 5 الی 10 متر طول روشنایی را لحاظ کنید. اما توجه داشته باشید که این مسئله به رنگ نور چراغ و نوع و رنگ سطوح استخر هم مربوط است.

رنگ سطح درونی استخر به عنوان یکی از مهمترین موضوعات به حساب می‌آید که حتما باید برای انتخاب و محاسبه کردن تعداد چراغ‌های مورد نیاز استخر درنظر گرفته شود. در صورتی که رنگ سطوح  استخر خیلی تیره است برای روشنایی فضای استخر به نور بسیار زیادی نیاز خواهد بود. تجربه نشان داده است یک استخر که دارای سطوح تیره بوده نسبت به استخرهای با سطوح روشن به نور چراغ بیشتری نیاز دارند. به همین جهت هنگام جانمایی چراغ در فضای استخر رعایت کردن این نکته را فراموش نکنید.

با یک نورپردازی اصولی با کمترین هزینه بیشترین جذابیت را ایجاد کنید! وال واشر نما

انواع چراغ استخری بر اساس نوع نصب

چراغ‌های استخری براساس ساختار و همچنین نوع نصب آنها در دو گروه روکار و توکار قرار می‌گیرند که چراغ‌های توکار از کاسه یا شکل بتونی برخوردار می‌باشند و نصب چراغ استخری توکار برای دیواره استخر یا آبنما انجام می‌گیرد. چراغ‌های روکار به طور معمول یک پایه دارند که محل نصب آنها در کف استخرها می‌باشد. فلت جزء یکی دیگر از چراغ‌های استخری محسوب می‌شود و در کف و یا روی دیوار استخر نصب می‌گردد. در بخش‌های بعدی در مورد نصب انواع چراغ استخری توضیح خواهیم داد:

روش نصب چراغ استخری توکار

نصب چراغ استخری توکار

چراغ‌های استخری پوسته بتنی دارند که در حقیقت کنار گذاشتن این پوسته در طول انجام بتن ریزی ساختن استخر ضروری می‌باشد. محاسبه کردن میزان ضخامت بتن ریزی در پروژه‌های ساخت استخر امکان پذیر نیست و اگر کاسه چراغ روشن شود احتمال شکسته شدن کاسه چراغ وجود داشته و شاید چراغ هنگام انجام سرامیک اندکی وارد یا خارج گردد. به همین جهت برای اینکه هنگام نصب چراغ استخری توکار چنین مشکلی به طور کامل برطرف شود به جای کاسه چراغ، قطعه فوم یونولیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بعد از انجام بتن ریزی فوم را می‌تراشند و برای نصب کاسه چراغ در داخل آن اقدام خواهد شد. بعد از اینکه پوسته بتنی اجرا گردید، کشیده شدن کابلی که با مدل چراغ درون پوسته تناسب دارد انجام می‌گیرد. انجام این کار باعث می‌شود تا پس از اینکه کار ساخت استخر به اتمام رسید قادر باشند چراغ را در مناسب ترین مکان بگذارند. انجام اتصالات کابل به منظور نصب چراغ الزامی است و برای متصل کردن رشته‌های کابل به یکدیگر رنگ بندی و همچنین مثبت و منفی آنها را درنظر می‌گیرند. بعد از اینکه کابل درون پوسته و کابل چراغ به هم متصل شدند برای کابل آب بندی اقدام می‌شود که انجام آن از اهمیت بالایی برخوردار است. آب بندی کردن جایی که کابل درون پوسته و کابل چراغ به هم متصل شده اند می‌بایست به وسیله نوار آپارات انجام شود. زیرا کابل دارای خاصیت موئینگی بوده و آب استخر فشار بالایی دارد و منجر به نفوذ کردن آب توسط کابل به چراغ می گردد و به چراغ آسیب می‌زند.

با یک نورپردازی حرفه ای زیبایی ساختمان خود را دو چندان کنید! وال واشر چیست

نصب چراغ استخری روکار

اولین کاری که می‌بایست هنگام نصب چراغ استخری روکار انجام شود این است که ابتدا بهترین مکان را برای چراغ پیدا کنید تا قادر باشد نور را به بهترین شکل ممکن پخش کند. در مرحله بعد برای متصل کردن کابل‌ها به یکدیگر اقدام نمایید. برای اینکه آب بندی را انجام دهید حتما نوار چسب آپارات را به کار ببرید تا از وارد شدن آب به چراغ جلوگیری شود. به خاطر داشته باشید که چراغ‌های استخری فقط به وسیله آب خنک می‌شوند. بنابراین نصب چراغ روکار استخری را در مکانی انجام دهید که امکان ریختن آب بر روی آنها وجود داشته باشد و همچنین نسبت به خنک شدن چراغ اطمینان حاصل کنید.

از آنجایی که این چراغ‌ها حبس می‌باشند به همین جهت تنها به کمک آب حرارت را رد و بدل خواهند کرد. پس برای اینکه آسیب نبینند آنها را فقط باید به مدت 10 دقیقه با آب روشن کنید. در زمان نصب چراغ استخری آب بندی از طریق نوار آپارات را مدنظر قرار دهید و همچنین توجه کنید که اگر چراغ‌ها در مناسب ترین فاصله یعنی 15 متر قرار داده نشوند نوردهی مطلوبی نخواهند داشت. اگر فاصله زیادی لازم است توصیه می‌شود ترانس‌هایی را به کار ببرید که سفارشی می‌باشند.

روش نصب چراغ استخری فلت

نصب چراغ استخری فلت

برخلاف تصور برخی از افراد نصب چراغ استخری فلت کار چندان سختی نیست و تنها باید کابلی که در درون دیوار قرار گرفته است را به کابل چراغ وصل نمایید و سپس عملیات مربوط به آب بندی را اجرا کنید تا اجازه ندهید آب وارد چراغ شود. بعد می‌بایست وصل کردن چراغ به بدنه یا دیواره استخر را به وسیله دو پیچ انجام داد. در صورتی که قصد دارید چراغ‌های استخری در شب بسیار زیبا و جذاب جلوه دهند نباید نورپردازی بیرونی خیلی زیادی را در نواحی استخرها مورد استفاده قرار دهید. در غیراین صورت زیبایی نورپردازی استخر جلوه پیدا نخواهد کرد.

باید این نکته را ذکر کنیم که چراغ‌های استخری از ولتاژ بالایی برخوردار نمی‌باشند به اندازه 12 الی 24 ولت ولتاژ دارند. از این رو هنگامی که چراغ‌ها روشن می‌شوند باید ترانس یا درایور را به کار برد. باید بدانید زمانی که استخر خالی بوده و کسی از آن استفاده نمی‌کند محافظت کردن از چراغ‌ها در مقابل سرما و گرما مهم می‌باشد و این به عنوان یکی دیگر از نکاتی می‌باشد که باید آن را در مورد چراغ‌های استخری و همچنین نصب آنها مورد توجه قرار دهید.

سخن نهایی

چراغ استخری یکی از المان‌های اصلی روشنایی در استخرها می‌باشد که جذابیت و زیبایی محیط را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و باعث ترکیب بی نظیر آب و نور می‌شود. البته توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که نصب چراغ استخری باید با دقت بالایی انجام شود تا از بروز خطرات بعدی جلوگیری کند. چراغ‌های استخری بر اساس ساختار و همچنین روش نصب به دو نوع روکار و توکار تقسیم می‌شوند که نصب چراغ استخری توکار برای دیواره استخر یا آبنما انجام می‌گیرد.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره نصب چراغ استخری با کارشناسان ما در سورولنز تماس بگیرید.

📝 امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد نظرات و تجربیات خود را از خواندن این مقاله از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید . 📝

بروزرسانی 11.09.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *